Angielskie słowo "brand" oznacza markę. Marka ma wiele definicji. Przytoczmy tę sformułowaną przez Cheryl Swanson: „Marka to produkt i jego jedyna w swoim rodzaju, wyjątkowa i nie do odparcia historia".

Co oznacza branding?

Angielskie słowo „brand” oznacza markę. Marka ma wiele definicji. Przytoczmy tę sformułowaną przez Cheryl Swanson: „Marka to produkt i jego jedyna w swoim rodzaju, wyjątkowa i nie do odparcia historia. Taka marka oferuje unikalny zestaw jakości, które powodują, że konsument wierzy, że nie ma ona substytutu. Marki to totemy. Opowiadają nam historie o naszym miejscu w kulturze, gdzie jesteśmy, gdzie byliśmy a nawet pomaga nam zdać sobie sprawę dokąd zmierzamy”. Idąc tym tropem, możemy stwierdzić, że branding oznacza ujęcie marki w wielu aspektach, jest czymś więcej niż tylko identyfikacją wizualną i nie można go ograniczać jedynie do znakowania  marki za pomocą  logo. Choć logo – jako symbol kodujący cechy marki, a w dalszej kolejności spójny systemu komunikacji wizualnej i werbalnej.  jest punktem wyjścia brandingu.

Branding łączy to wszystko, co marka robi (produkty, sługi, jakość obsługi), co i w jaki sposób mówi za pomocą reklam i działań promocyjnych oraz jak wygląda (brand design), wreszcie, jaka jest jej historia, sens istnienia i cele (brand story). Spójny branding oznacza, że marka prezentuje się tak, jaka jest. Jest prawdziwa, a tylko taką mogą polubić ludzie i pozostać jej wierni.

Branding to fundament marketingu. Rodzi się w głowie, znajduje odzwierciedlenie w logo, wreszcie we wszystkich działaniach rok po roku.

Magda
dwacreo@dwacreo.pl