DwaCreo, 2Creo, nagłówki, nazwa, tekst, agencja, kreatywna, reklamowa, PR, Bielsko

Naming – 10 zasad dobrej nazwy. Do mnie mówisz?

10 zasad dobrej nazwy

Złote zasady tworzenia nazwy

 

Nazwa  firmy, produktu, usługi powinna być:

 

  • Łatwa do zapamiętania
  • Łatwa do zapisania
  • Dobrze brzmiąca, dźwięczna
  • Pozbawiona negatywnych skojarzeń
  • Kojarząca się z branżą, usługą, a w każdym razie nie wprowadzająca w błąd
  • Charakterystyczna
  • Niepodobna do nazw stosowanych przez konkurencję
  • Nienaruszająca ochrony patentowej
  • Z wolną domeną
  • Dająca możliwość rozwinięcia o claim

Daj się zapamiętać, ale…

Są nazwy firm, które łatwo zapamiętać, ale które budzą uśmiech lub dreszcze. Wystarczy przywołać  firmę pogrzebową „Skrzyp”. Biorąc pod uwagę, że z usług z takiej firmy korzysta się w dramatycznych okolicznościach nazwa nie wydaje się odpowiednia. Jak grzyby po deszczu mnożą się „Manufaktury Urody” i Fabryki urody”, które wywołują u mnie skojarzenia z taśmą produkcyjną i ciosaniem zmarszczek za pomocą żelaznych ostrzy. „Ogień” dla usług gazowniczych czy „Skubacz” dla doradztwa finansowego też nie budzą zaufania. „Bodzio Meble” brzmi przyjemnie, ale nie sugeruje profesjonalizmu, autorytetu, jakości. Przywodzi na myśl  raczej Pana Bogdana, złotą rączkę.

Śmiertelna powaga jest… śmiertelna:)

Naming to poważna sprawa. Nie znaczy to jednak – nie negując powyżej wymienionych zasad – że nie można pobawić się słowem, np. pomnożyć literę, podmienić literę, połączyć słowa, tworzyć wyrażenia.

Nie znaczy to jednak, że nie można odejść od kojarzenia nazwy z branżą i sięgnąć odważnie po skrótowiec czy formę abstrakcyjną.

Bo… powołując się na ludową mądrość, zasady zasadami, a życie życiem…

Magda
dwacreo@dwacreo.pl